Wat willen we bereiken met Taalklasse?
Taalklasse is een nieuwe sociale uitgeverij met maar één doel: ieder kind in Nederland sterk in de basis, sterk in lezen en taal
Waarom is een andere aanpak noodzakelijk?
‘Als je doet wat je altijd al hebt gedaan, krijg je wat je altijd al kreeg’, zei Henry Ford. Willen we de taalvaardigheid van kinderen écht verbeteren, dan moeten we het anders aanpakken en durven veranderen.

Voor zowel lezen als schrijven geldt: alleen door het vaak te doen, word je er beter in. Tien minuten lezen per dag is simpelweg te weinig. En goed leren schrijven vraagt om dagelijks schrijven – het liefst in een schrift, niet in een werkboekje met invuloefeningen.
Dit vraagt om een andere benadering van taal- en leesonderwijs. Taalklasse is er voor scholen die durven te kiezen voor verandering. Wie kiest voor Taalklasse, laat kinderen het plezier in lezen en schrijven (her)ontdekken. En dat zie je terug in de resultaten.
Door onderzoek en jarenlange ervaring weten we wat er moet gebeuren.
Wetenschappelijk
onderbouwd.
Wij willen bewijzen hoe stimulerend lees- en taalonderwijs kan zijn. Met leesgierige en taalvaardige kinderen als resultaat. Er is inmiddels genoeg (internationaal) onderzoek dat laat zien wat de pijlers van goed onderwijs zijn. En op die pijlers berust de Leerlijn Lezen en Schrijven van Taalklasse.
Taalklasse komt voort uit stichting De Schoolschrijver, bekend van de succesvolle lesprogramma’s voor leesmotivatie en leesplezier. Op basis van bijna vijftien jaar samenwerken met scholen, productervaring en onderzoek ontstond de Leerlijn Lezen en Schrijven. Net als in de programma’s van De Schoolschrijver staan kinderboeken centraal en zijn kinderboekenschrijvers een inspirerende gids. Hiermee breng jij het leesplezier terug in jouw klas, weten we uit ervaring.
Op zoek naar een antwoord op je vragen?