Interview met MarketingTribune: "Ieder kind taalvaardig van de basisschool"
Lees het hele artikel in MarketingTribune
De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen staat onder druk. Annemiek Neefjes en Eric Razenberg, oprichters van Taalklasse, spraken recent met Peter van Woensel Kooy van MarketingTribune over hun missie om lezen en schrijven weer aantrekkelijk en effectief te maken voor leerlingen. Hun oplossing? De Leerlijn Lezen en Schrijven.
Lezen moet weer leuk worden
Volgens Annemiek Neefjes is het essentieel dat kinderen lezen niet als een verplichting zien, maar als een inspirerende activiteit. ‘Lezen moet weer een positieve ervaring worden, waarbij verhalen die de nieuwsgierigheid prikkelen centraal staan,’ vertelt ze. Taalklasse richt zich daarom op een geïntegreerde aanpak waarin lezen, schrijven, spreken en luisteren elkaar versterken.
Een structurele oplossing voor de leescrisis
Het feit dat 1 op de 3 leerlingen de basisschool verlaat met onvoldoende leesvaardigheid is zorgwekkend. Eric Razenberg benadrukt dat goed leesonderwijs daarom niet alleen van belang is voor de individuele leerling, maar ook voor de samenleving als geheel. ‘Het belang van goed leesonderwijs is enorm. Met Taalklasse bieden we een duurzame en praktisch toepasbare oplossing.’

Lezen in de praktijk: een Leerlijn-les
Volgens Neefjes draait een Leerlijn-les om afwisseling en betrokkenheid. ‘Elke dag start met voorlezen. Daarna volgen interactieve opdrachten, zoals schrijven, of een deep dive in een tekst.’ Daarna kiezen kinderen zelf een boek en bespreken het in groepjes. ‘Zo vergroten we het plezier in leesonderwijs van de leerlingen,’ vult Razenberg aan.
De Leerlijn Lezen en Schrijven onderscheidt zich door het gebruik van rijke teksten, zowel fictie als non-fictie, en de betrokkenheid van ervaren kinderboekenschrijvers via video’s. ‘Kinderboekenschrijvers hebben een rol als gids en inspirator voor kinderen,’ zegt Neefjes. ‘Dit helpt leerlingen om lezen en schrijven te zien als een creatieve en inspirerende bezigheid.’

Met hun innovatieve aanpak hopen Neefjes en Razenberg een blijvende impact te maken op het Nederlandse leesonderwijs. ‘Onze grootste ambitie is om het leesplezier terug te brengen,’ aldus Razenberg. ‘Wij willen ervoor zorgen dat iedere leerling taalvaardig en met zelfvertrouwen de overstap maakt naar het voortgezet onderwijs.’
Lees het volledige artikel hier.