KC De Vaart (Heerhugowaard) werkt twee jaar met Taalklasse: “De scores voor begrijpend lezen zijn spectaculair gestegen.”
Interview met Anouk Munster (groep 4/5), Marijke Rademaker (groep 7) en directeur Kevin Kooij.
KC De Vaart in Heerhugowaard (Noord-Holland) geeft onderwijs aan 225 leerlingen. Diversiteit is het uitgangspunt op deze locatie. Het kindcentrum heeft ongeveer 30 nationaliteiten en bijna 40% van de kinderen heeft Nederlands als tweede taal.
Op basis van de weging wordt De Vaart door het Ministerie van Onderwijs gezien als achterstandsschool. Maar zo voelt en profileert de school zich niet. Integendeel: het onderwijs is heel inclusief ingericht en de resultaten zijn goed. Mede dankzij hun lees- en taalonderwijs met Taalklasse.
Hoe zag jullie taal- en leesonderwijs eruit vóór Taalklasse?
Marijke: “We werkten met twee methodes, maar die teksten waren summier en vaak te simplistisch. Dat voelde onbevredigend. We zochten zelf al rijke teksten en kinderboeken op hoger niveau.”
Anouk: “Maar dat was veel zelf zoeken en puzzelen.”
Hoe kwamen jullie tot een nieuwe visie?
Kevin: “Ons team worstelde twee jaar met Close Reading. De vraag was: wat ís nou een rijke tekst? De Leerlijn was een verademing. Geen losse zoektocht meer, maar een samenhangende aanpak die past bij onze ambitie: taal geïntegreerd in álle vakken.”
Waarom kozen jullie voor Taalklasse?
Anouk: “Omdat de Leerlijn uitgaat van rijke kinderboeken en betekenisvolle gesprekken. Dat sloot naadloos aan bij wat we zelf al wilden. Bovendien zagen we dat de materialen een niveau hadden waar wij echt wat mee konden.”
Marijke: “En eerlijk: het enthousiasme van kinderen bij boeken uit de Leerlijn overtuigde ons.”
Hoe verliep de overstap?
Kevin: “Pittig. We kwamen van invuloefeningen en gingen naar intensief lezen, praten en schrijven. Maar de energie keerde snel terug. Je voelt nu het plezier in de klas.”
Marijke: “In het begin was vooral het schrijven zwaar, met veel zuchten en steunen. Nu, in het tweede jaar, gaat het stukken beter. Kinderen willen zelfs graag voorlezen wat ze hebben geschreven.”
Wat is het sterkste element van de Leerlijn?
Marijke: “Het enorme lezen en praten over boeken. Je bouwt kennis op terwijl je met taal bezig bent. Dat doet zóveel met kinderen!”
Anouk: “De gesprekskaartjes bij de voorleesboeken zijn goud waard. Je bent altijd in gesprek en dat maakt teksten veel betekenisvoller.”
Hoe ervaren leerlingen deze aanpak?
Anouk: “Ze zijn trots. In plaats van invullen in een werkboekje, willen ze hun teksten delen. Zelfs kinderen die moeite hebben met taal en lezen doen mee.”
Kevin: “Ze strijden om wie een boek eerst mag lezen. Dat enthousiasme is onbetaalbaar.”
En kinderen met dyslexie of zwakke lezers?
Marijke: “We hebben ondersteuners voor pre-teaching. Bij leerlingen die moeite hebben met lezen of voor wie (leren) lezen een uitdaging is, zie je dat jullie aanpak van herhaling helpt: drie keer werken met dezelfde tekst geeft houvast.”
Anouk: “Voor kinderen met dyslexie werkt het dat ze hardop mogen vertellen en dat ik hun verhaal soms opschrijf. Ze voelen zich gehoord en doen mee.”
Welke resultaten zien jullie?
Marijke: “Met het Taallab van onze stichting Blosse zijn we naar Ierland geweest, die met hun aanpak naar de top van de PISA-lijst klommen. We zagen daar precies wat we ook met Taalklasse doen: read, talk, write. Werken met Taalklasse zien we direct terug in de groei van onze leerlingen.”
Anouk: “De scores begrijpend lezen zijn spectaculair gestegen. Voor 1F zitten we nu op 95%, voor 2F al op 87% – veel hoger dan verwacht.”
Tot slot: tips voor andere scholen?
Beiden: “Gewoon beginnen! Schrik niet van het hogere niveau. Kinderen kunnen meer dan je denkt – ze moeten alleen wennen. Geef het tijd en je zult versteld staan.”
Vragen over het gebruik van de Leerlijn op deze school? Mail dan naar: info.devaart@blosse.nl.