Ga naar hoofdinhoud

‘Het afgelopen schooljaar kreeg de Leerlijn een 9 van de gebruikers!’

fotografie: Chris van Houts

Kinderen die met plezier lezen, komen gemakkelijker mee op school en vergroten hun kansen voor de toekomst. Met de Leerlijn Lezen en Schrijven ontdekken jouw leerlingen hoe leuk lezen en schrijven kan zijn.’

Bekende schrijvers als Sanne Rooseboom, Tosca Menten en Anna Woltz komen via het digibord zó jouw klaslokaal binnen. Met hun aanstekelijke enthousiasme zitten jouw leerlingen op het puntje van hun stoel en krijgen ze vanzelf zin om het boek te lezen of verhalen te schrijven. 

De Leerlijn Lezen en Schrijven combineert voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen met taal (schrijven, spreken, luisteren, woordenschat en taalbeschouwing) voor groep 3-8. Liesbeth Delgijer, hoofd ontwikkeling van de Leerlijn, legt uit hoe deze aanpak werkt. 

 

‘Door de Leerlijn lezen en schrijven leerlingen vaker, beter en met meer plezier, geven leerkrachten aan’
Liesbeth Delgijer Hoofd ontwikkeling van de Leerlijn

Waarom een geïntegreerde methode voor lezen en taal?

‘Deze methode sluit perfect aan bij actuele inzichten over lees- en taalonderwijs’, vertelt Liesbeth. ‘Door lezen en taal in samenhang aan te bieden, maak je onderwijs betekenisvol. Dat zie je direct terug in betrokken leerlingen.’

Deze keuze sluit ook aan bij de curriculumherziening in het primair onderwijs. Liesbeth: ‘Lezen versterkt schrijven en andersom. Onze Leerlijn voldoet aan de nieuwe conceptkerndoelen van SLO voor het vakgebied Nederlands, waarin de samenhang veel aandacht krijgt.’

Heb je met de Leerlijn geen aparte taalmethode meer nodig?

Veel scholen die werken met de Leerlijn hebben geen taalmethode meer voor schrijven, spreken, luisteren, woordenschat en taalbeschouwing. Liesbeth legt uit: ‘Deze onderdelen zijn geïntegreerd in de Leerlijn. Alleen spelling en traditionele grammatica – zoals het benoemen van woordsoorten en zinsdelen – zijn geen onderdeel van de methode. Daarvoor gebruiken scholen vaak een aanvullende methode.’

Is er ook een link met wereldoriëntatie?

‘Jazeker’, zegt Liesbeth. ‘De Leerlijn biedt elk leerjaar vier blokken rond brede wereldoriënterende thema’s, vol rijke teksten. Door te lezen, schrijven en praten over deze thema’s, vergroten kinderen hun kennis over de wereld.’

Welke rol spelen kinderboeken en de schrijvers in de methode?

In de Leerlijn zijn kinderboeken heel belangrijk. Kinderboekenschrijvers inspireren en motiveren om verhalen te lezen én om ze zelf te schrijven.

Liesbeth: ‘Als je de kennis van onderwijskundigen combineert met de creativiteit van kinderboekenschrijvers, krijg je een methode die niet alleen effectief is, maar ook ontzettend leuk.’

Hoe effectief is de Leerlijn?

De methode is gebaseerd op actuele onderzoeken en wordt doorlopend geëvalueerd. ‘Sinds de introductie in 2021 vragen we gebruikers naar hun ervaringen,’ vertelt Liesbeth. ‘Scholen geven de Leerlijn een 9. Leerkrachten zien dat leerlingen meer en beter lezen en schrijven.’

Hoe eenvoudig is het werken met de Leerlijn?

‘Heel eenvoudig,’ benadrukt Liesbeth. ‘De digibordlessen zijn zo ontwikkeld dat ze weinig voorbereiding vragen. Voor elke les staan er leesfragmenten, werkbladen en een compacte handleiding klaar. Je hoeft alleen voor de boeken te zorgen.’

Nieuwe teams kunnen een implementatietraining krijgen. ‘Binnen een mum van tijd ben je vertrouwd met de methode,’ zegt Liesbeth. ‘En als je ermee werkt, wil je nooit meer anders. Het is niet alleen leuk voor leerlingen, maar ook voor jou. Je ontdekt nieuwe jeugdliteratuur en versterkt je vaardigheden als leerkracht.’

Wil je alles weten over de methode?

Lees alles over de Leerlijn Lezen en Schrijven [link naar aanmeldpagina uitproberen].

 

Wil je meer weten over Taalklasse of kijken of de Leerlijn voor jou kan werken? Neem contact met ons op.