Met plezier en resultaat: hoe OBS Vuurvogel (Bergschenhoek) bewezen effectief leesonderwijs biedt
Basisschool OBS Vuurvogel in Bergschenhoek is een van de inspiratiescholen op de Landkaart Effectief Leesonderwijs. Op deze kaart staan scholen die met een bewezen effectieve aanpak werken en bovengemiddelde resultaten op het gebied van lezen behalen. OBS Vuurvogel werkt met de geïntegreerde lees- en taalmethode van Taalklasse. Directeur Nicolette Dronkers: ‘Als we leerlingen willen stimuleren om te lezen, moeten ze kunnen lezen wat ze willen lezen’.
In een interview met Kennistafel Effectief Leesonderwijs, initiatiefnemer van de Landkaart, vertelt Nicolette Dronkers hoe zij jaren geleden als leerkracht en leesspecialist een groot verschil signaleerde tussen wetenschappelijke inzichten over effectief lees- en taalonderwijs en de schoolpraktijk. Samen met het team en een adviseur formuleerde ze een visie en een verbeterplan. Toen ze schoolleider werd, kon ze het verbeterproces wat versnellen.
De school startte met het opzetten van een aantrekkelijke bibliotheek, zonder AVI-niveaus. Ze stopten met woordenrijtjes oefenen, vervolgens met voortgezet technisch lezen en uiteindelijk ook met begrijpend lezen en de taalmethode. De school stapte over op projectmatig werken, omdat dit contextrijk en betekenisvol is.
Bij deze manier van werken sloot de Leerlijn Lezen en Schrijven van Taalklasse naadloos aan. ‘We werken met een leerlijn lezen en schrijven die thematisch is opgebouwd en uitgaat van leesplezier, creativiteit, betekenisvol en functioneel taalgebruik. Leerlingen lezen doelgericht, in een duidelijke context en lezen is altijd betekenisvol,’ aldus Dronkers.
Ze vertelt dat de nieuwe manier van werken echt iets vraagt van leerkrachten. Daarom besteedde ze in het begin van het verandertraject veel aandacht aan de visie – waarom doen we dit? – en werden er themabijeenkomsten en studiedagen georganiseerd. Met groot succes. Dankzij dit traject, gecombineerd met de Leerlijn van Taalklasse, is er ‘een hele positieve sfeer ontstaan rond boeken en lezen’.
Positieve resultaten
Een team dat lezen een prominente plek in hun onderwijs geeft en de Leerlijn Lezen en Schrijven vormen een perfect match. ‘Op de leestoetsen scoren de leerlingen de laatste jaren boven het landelijk gemiddelde,’ aldus Dronkers. ‘Gezien de leerlingenpopulatie van de school is dat iets om trots op te zijn.’
Wetenschappelijke waardering
Om op de landkaart te komen, is een positieve wetenschappelijke reflectie voorwaarde. Taalklasse is heel blij met de uitkomsten van onderzoeker en leesexpert Suzanne Bogaerds-Hazenberg (o.a. Radboud Universiteit). Ze roemt onder meer de ‘waardevolle integratie tussen lezen, schrijven en vakinhoud’ van de Leerlijn. Ook het voorlezen van kinderliteratuur in combinatie met betekenisvolle gesprekken – met gesprekskaartjes een vast onderdeel van de Leerlijn – noemt ze zeer waardevol voor het versterken van taalvaardigheid en leesplezier.
Over de onderdelen Kennismuur – waarop kennis rondom het thema wordt verzameld – en verdiepende schrijfopdrachten (met de Meesterproef) heeft zij eveneens een positief oordeel. Thematisch taalonderwijs en kwaliteitsvolle schrijftaken dragen namelijk bij aan beter tekstbegrip, verbeterde leesvaardigheid en woordenschatverwerving, aldus de onderzoeker.
Ambassadeurschool
OBS Vuurvogel is naast inspiratieschool ook ambassadeurschool van Taalklasse. Wil je in contact treden met de directeur? Laat het ons vooral weten via de mail!
Lees hier het hele artikel over OBS Vuurvogel en de geïntegreerde methode taal en lezen van Taalklasse.