Deze lesmethode wakkert het leesplezier bij kinderen aan: ‘Nu vragen ze na het voorlezen of ze het boek mogen lenen’
Lees het hele artikel in Het Parool
Marloes de Moor schrijft in Het Parool: ‘De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen holt achteruit. Een op de drie kinderen begrijpt niet wat er in een tekst staat. Dankzij de Leerlijn Lezen en Schrijven kregen leerlingen van basisschool De Vier Windstreken weer plezier in lezen.’
Journalist Marloes de Moor bezocht basisschool De Vier Windstreken in Amsterdam-Noord. De leerkrachten werken hier al tien jaar met de programma’s van De Schoolschrijver: eerst alleen de Halfjaarprogramma’s en sinds 2023 de volledige Leerlijn, inmiddels een product van Taalklasse.
Jolanda Rietel, leerkracht van groep 8 ziet een duidelijk verschil bij de leerlingen: ze hebben meer leesplezier en hun taalvaardigheid is vooruitgegaan.
In de Leerlijn Lezen en Schrijven inspireren en motiveren bekende kinderboekenschrijvers zoals Enne Koens, Jozua Douglas en Anna Woltz leerlingen door middel van video’s om zich te verdiepen in thema’s rondom zichzelf, anderen en de wereld. Het doel is om kinderen leesvaardig en taalsterk te maken. Om dit te bereiken, is er veel aandacht voor het vergroten van het leesplezier.
Dat het werkt, blijkt als Marloes de Moor groep 6 van Marsha van As bezoekt. Haar leerlingen lezen twintig minuten in een zelfgekozen boek en krijgen een opdracht mee. Na twintig minuten is de leestijd om, en dat vindt Selma Fatim (9) jammer. ‘Ik had niet in de gaten dat de les afgelopen was, omdat ik zo in het verhaal zat.’
Anders, beter en leuker
Marloes bevraagt Schoolschrijver-oprichter Annemiek Neefjes over de gedachte achter de Leerlijn. ‘We willen laten zien dat leesonderwijs anders, beter en leuker kan’, zegt ze.
Onderzoeken naar de effecten van de programma’s en methode laten zien dat dit werkt. In 2021 is de lesmethode onafhankelijk getoetst met meta-onderzoek door onderzoeksbureau Sinzer. Daaruit blijkt onder meer dat de methode het plezier in lezen én schrijven aanwakkert, dat kinderen vaker lezen, betere taalvaardigheden hebben en hun horizon verbreden.
Van boekenhater tot boekenverslinder
Dit zien we terug op De Vier Windstreken. In het Parool-artikel lees je meerdere verhalen van kinderen die eerst niet van lezen hielden en nu boek na boek verslinden. Havvanur Sarioglu (11): ‘Voordat ik ga slapen lees ik een uur in bed. Thuis heb ik twaalf boeken en ik heb er al vier uit. Ik heb ontdekt hoe leuk het is en wist niet dat ik zo ver kon komen door te lezen. Mijn taal is veel beter geworden.’
Ook leren kinderen hoe ze zelf een goed verhalen schrijven. Van echte schrijvers, zoals Enne Koens, bekend van Sammie en opa en Ik ben Vincent en ik ben niet bang. Zo leerde Chaima Belhadjl (11) dat je niet moet vertellen dat je gelukkig bent, maar het moet laten zíen: ‘Show, don’t tell’, heet dat.
Lees het volledige artikel voor meer ervaringen.